Barbara Steiner

Barbara Steiner is curator, author and editor: since 2015 she lectures as visiting professor for Cultures of the Curatorial at the Academy of Fine Arts Leipzig and runs the master-programme Cultures of the Curatorial with Benjamin Meyer-Krahmer.

Since: 2014, Friends and Accomplices at Künstlerhaus Vienna; Association of Women Artists (VBKÖ), and Viennese Secession; research and exhibition series on artists´ associations with an emphasis on processes of economisation in art and impacts on art production, communality and common weal.

2012 and 2013: Artistic director of Europe (to the power of) n, a transnational and transcultural exhibition series (London, Minsk, Łódź, Istanbul, Oslo, Novi Sad, Brussels, San Sebastián, Beijing, and Taipei); 2001 to 2011: Director of the Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig (GfZK), where Steiner worked, among others with as-if berlinwien, Christine Hill, Deimantas Narcevicius, Josef Dabernig, Muntean & Rosenblum, Artur Żmijewski, Superflex, Atelier Le Balto, Rirkrit Tiravanija, Karen Kilimnik, and co-curated exhibitions such as Shrinking Cities or Cultural Territories.

Steiner studied art history and political science at the University in Vienna. She wrote her doctoral thesis on The Ideology of the White Cube.

Books

  • Creative Infidelities, Jovis Berlin 2016
  • Die Kunst der Frau – Freundinnen und Komplizinnen, Ausstellungskatalog, VBKÖ Wien, 2015
  • 600 Mio. – Freunde und Komplizen, Ausstellungskatalog, Künstlerhaus Wien, 2014
  • Superkilen, Arvinius + Orfeus, Stockholm/Oslo 2014
  • The Captured Museum/ Das eroberte Museum, Jovis Berlin 2011
  • Autobiography in Art/Autobiographie in der Kunst, Thames & Hudson London, Gerstenberg Hildesheim 2004

Edited Books (selection)

Zum Museum, zu Raumkonzepten, Gemeinschaft, zum Verhältnis von öffentlich und privat, Kunst und Ökonomie

  • Jun Yang, The Monograph Project vol. 1-3, Jovis Berlin 2015
  • The Europe n Book, Jovis Berlin 2013
  • Thinking Europe, Jovis Berlin 2012
  • The Scenario Book, Jovis Berlin 2012
  • Zak Kyes, Working With…, Sternberg, Berlin/New York 2012
  • Spaces of Negotiation, Ed. with as-if wienberlin, Jovis Berlin 2010
  • Mögliche Museen, Hg. mit Charles Esche, Walther König Köln 2007
  • Sammeln. Sammlungskatalog der Galerie für Zeitgenössische Kunst, Hg. mit Heidi Stecker, Leipzig 2007
  • Kulturelle Territorien/ Cultural Territories, Hg. mit Ilina Koralova u. Julia Schäfer, Walther König Köln 2005
  • Dabernig, Josef: Film-Foto-Text-Objekt-Bau, Walther König Köln 2005
  • Superflex: Toolsbook, Walther König Köln 2003
  • Inventory, The Work of Christine Hill, Hatje Cantz Ostfildern 2003
  • Jorge Pardo, Hatje Cantz Ostfildern 2000

Texts (selection)

  • Die Ökonomie des Museums, in: Das moderne Museum, Sven Kuhrau (Hg.), Universität der Künste Berlin (in Vorbereitung)
  • Künstlerische Praxis im Geflecht von Ökonomisierung und Globalisierung, in: Nationale Kollisionen, Maria Anna Tappeiner (Hg.), Kunstforum International, Nr. 236, Jg. 2015
  • Agonising for Community – A Practical Test in Hustadt, On Apolonija Sustersic, Artes Mundi Price, Cardiff, 2012
  • On Display: Areas of Interest, in: Staging the Museum, Ed. Tone Hansen, Oslo, 2011
  • Kunst und die Produktion von Öffentlichkeit, in: Transnationale Vergesellschaftungen. Verhandlungen des 35. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Frankfurt am Main 2010 Frankfurt am Main, Hg. Hans-Georg Soeffner,Wiesbaden, 2011
  • Von der Kritik zur Komplizenschaft und zurück, in: Kunst und Kapitalismus, Elfriede-Jelinek-Forschungszentrum, Wien, 2010
  • Corruption, Corruptibility, and Complicity, in: Meaning Liam Gillick, Ed. Monika Szewczyk, Kunsthalle Zürich u.a., Massachusetts, London, 2009
  • Lost Paradise, in: theanyspacewhatsoever, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 2008